PAMÁTKY
DOMY NA NÁMĚSTÍ A PĚŠÍ ZÓNĚ
DŮM KARLA GROTHA – KARGOVA RESTAURACE
ZPĚT NA VÝPIS

Dům Karla Grotha – Kargova restaurace
Veřejnosti přístupné pouze v rámci provozu zde sídlících podniků.
Dům čp. 7 byl jedním z trojice domů, které uzavíraly chebské náměstí v místě Koňského trhu (Rossmarkt). Jak uvádí chebský archivář Karl Siegl, jeho nejstarším známým majitelem byl Johann Salzprunner, který v letech 1546–1559 zasedal jako zastupitel ve vnější obci chebské městské rady.[1] V té působili i další majitelé domu, jako v letech 1672–1689 Adam Vetterle či v letech 1768–1777 Christof Zembsch.[2]
Na olejomalbě malíře Franze Schilhabela z roku 1893, vyhotovené podle starší předlohy z 1. třetiny 19. století, je zachycena jižní fronta měšťanských domů uzavírajících chebské náměstí. Dům čp. 7 se zde obrací do náměstí vysokým trojúhelným štítem, přičemž je ještě zcela patrný gotický charakter stavby. Na grafice z roku 1845 je budova již kardinálně přestavěna. Do náměstí se otáčí sedlovou střechou opatřenou řadou vikýřů a uliční průčelí je horizontálně členěno římsami. V době, kdy dům čekala další zásadní přestavba, byl jeho majitelem truhlářský mistr Karl Groth. Demolicí sousedního objektu čp. 8, na jehož místě vyústila na náměstí nová ulice Bahnhofstrasse (ul. Svobody), zůstal dům Karla Grotha v místě průrazu nevábně obnažen. V květnu 1865 proto majitel žádal stavební úřad, aby mu povolil přestavbu domu a zejména vyhotovení fasády do nové ulice. Úpravy domu navrhl chebský stavitel Adam Haberzettl za pečlivého dohledu stavebního úřadu, který úzkostlivě dbal na dodržení uliční čáry nové komunikace. Protože se dům rozkládal na půdorysu písmene U okolo vnitřního dvora, bylo zapotřebí tento prostor zastavět[3]. Zároveň Haberzettl obrátil hlavní průčelí do Bahnhofstrasse. Novou fasádu pojednal stavitel s monumentalizujícím účinkem, kdy pozornost soustředil zejména na středový rizalit, jehož historizující článkování čerpalo převážně z raně románského a gotického slohu. Rizalit akcentovala pro Haberzettla charakteristická atika, kterou završovaly dvě mohutné vázy. Architekt zde také užil svého oblíbeného prvku spínání pater vysokým řádem, ať již jde o pilastry v rizalitu či polosloupy na nároží. V roce 1878 zakoupil dům sládek a restauratér Christof Karg a pustil se do různých přestaveb. V noci 27. října 1883 zachvátil střechu Kargova domu požár, který naštěstí včas uhasili místní hasiči. O sedm měsíců později obdržel dům novou břidlicovou střechu. V přízemí budovy si Karg zřídil jako rodinný podnik restauraci, pro niž vařil vlastní pivo. V roce 1923 pronajal Ferdinand Karg prostory v přízemí a v prvním patře peněžnímu ústavu Kreditanstalt der Deutschen, jehož existence se nesla na vlně hospodářského nacionalismu. Pro bankovní společnost navrhl vcelku nevýraznou adaptaci průčelí významný německý pražský architekt prof. Arthur Payr. Po druhé světové válce byl objekt během asanace historického jádra města rekonstruován a v roce 1960 předán do majetku Veřejných služeb města Chebu. V budově tak byla soustředěna prádelna a čistírna oděvů, šití prádla, fotoateliér a ředitelství Okresního podniku služeb.
Autoři textu:
Zbyněk Černý – Karel Halla – Hana Knetlová
[1] Karl Siegl, Seznam majitelů měšťanských domů v Chebu. Purkmistři města Chebu v letech 1282–1926 a členové městské rady v letech 1384–1777, Cheb 2001, Josef Hájek (ed.), s. 109.
[2] Tamtéž, s. 119 a 125.
[3] Přesněji byl mezi dvě křídla vložen trakt, čímž byl vymezen uvnitř zástavby malý dvorek.
Literatura:
Zbyněk Černý – Karel Halla – Hana Knetlová, Que procedit. Historie pěší zóny v Chebu / Geschichte der Fussgängerzone in Eger, Město Cheb 2010, s. 40-44.
Projekt:
Adam Haberzettl
Zobrazit více
