CN201/8-3Prökl 1877
Františkány, založené roku 1209 zbožným kupeckým synem Františkem Bernadonem z Assisi a pojmenované na důkaz pokory zakladatele „menší bratři“ – minorité, do Prahy přivedla již roku 1233 sestra krále Václava I. Agnes, do říšského města Chebu přišli během císařského interregna ještě před obsazením Čech; za nimi brzy přišla i ženská odnož františkánského řádu, minorisky. Klášter minoritů a jeho kostel postavili roku 1260 dva urození Chebští, Honigar ze Seebergu a Hecht z Podhradu. Po požáru roku 1270, při kterém shořel také tento klášter s kostelem a uhořelo pět mnichů, nechali klášter a kostel znovu postavit. Nový kostel (Zvěstování Panny Marie) byl vysvěcen 26. listopadu 1285 regensburským biskupem Heinrichem, v přítomnosti císaře Rudolfa I., jeho zetě krále Václava II., české královny, rakouské a sasské vévodkyně, brandenburské markraběnky, šesti biskupů z Regensburgu-Naumburgu, Olomouce, Prahy, Merseburgu a Pasova, bavorského vévody, norimberského purkrabího a velkého počtu hrabat, baronů, rytířů a žen, posvícení bylo určeno na neděli po svátku Božího Těla. Od tohoto dne smělo město Cheb podle listiny císaře Rudolfa I. konat osmidenní výroční trh. Latinský popis tohoto vysvěcení se nalézá na podélné tabuli, pověšené v kostele, jejíž pravost je potvrzena kronikami. Titíž zakladatelé také znovu postavili roku 1288 klášter Svaté Kláry ženské odnože františkánek-minorisek s vlastním kostelem. Hlavní portál s vchodem do kostela stál původně na západní straně od Řeznické ulice (Fleischergasse); z toho je ještě vidět horní část průčelí, zbytek zmizel stavbou ženského kláštera roku 1712. Zamřížovaným otvorem, který byl zakryt velkým obrazem, mohly jeptišky poslouchat kázání a být přes něj přítomny při mši. Kdy byl klášterní vchod přemístěn na jižní stranu není známo, ale dá se takřka s jistotou říci, že se na své místo dostal při vybudování druhé novostavby. U severního vchodu do kláštera z Řeznické ulice stála takzvaná „Firmerei“ pro staré chudé lidi, kteří za určitý důchod od minoritů ráno a večer dostávali jídlo. Knihovnu (Buchhaus), zvanou „Liberye“, nechala poblíž kostela postavit Elsbeth z Lubů, za což se kvardián Conrad s konventem zavázal ročně konat vigilie a zádušní mše (list. 14. Duben 1374). Roku 1397 zde provinční mistr františkánů-minoritů ze saské provincie Svatého Kříže, Johann z Gmündu držel provinční kapitulu; té podléhala chebská odbočka. Když obyvatelé kláštera začali vést popudlivý a pohoršlivý život, dostal tento klášter roku 1465 současně s ženským klášterem přísná ustanovení a reformaci kvůli stížnosti senátu a rytířstva do Říma (1463) na nařízení papeže Pia II. (Aeneas Sylvius). Všichni mniši ale odešli, až na jednoho, který byl slepý a chromý. Klášter byl obsazen františkány přísné řehole (observanti) a byl včleněn do saské provincie svatého Kříže. Obilný úrok, který jejich předchůdci dostávali z vesnice Slatina, a další renty, které si tento žebravý řád bosáků opatřil proti svému řádovému ustanovení, zavazujícímu je k chudobě, dostaly klarisky za určité dávky františkánskému klášteru. Ten teď dodával všechno dřevo, potřebné k vaření piva, pral kostelní a sakristiální prádlo, odevzdával 6 kárů ječmene, 2 káry žita, 6 kop svíček, desetkrát ročně stravoval konvent, pekl bezplatně nezbytný chléb a podle potřeby odevzdával klášteru mléko. Brzy přišlo obvinění obyvatel kláštera a žaloba u papežského legáta Rudolfa, levantského biskupa, později z Vratislavi, tedy od dvou z urozeného rodu Wirspergů; že jsou nakloněni husitskému učení; ospravedlnili se však u augsburského biskupa a dostali od legáta (Vratislav, 20. Srpen 1466) prohlášení neviny. Později si ale do tohoto kláštera našlo Lutherovo učení cestu. Fortunatus Hüber píše, že několik let po roce 1544 došla z františkánské kapituly do města smutná zpráva, že byl františkánský klášter v Chebu sveden Lutherovou obnovou víry. Sergius Friedrich označil za rok tohoto úpadku rok 1550, s tím souhlasí archivář Michael Schlecht potud, že v době luteránství museli františkáni hodně vytrpět, proto se tedy mohlo stát, že konvent roku 1555 sami opustili. Františkáni přestoupili na nové učení, jmenovitě: Johann Fritschhans, stal se farářem v Magdeburgu, Franz Limberg přišel jako farář do Horních Loman roku 1565, potom jako kaplan do Kopaniny. Salomon Gruber tvrdí, že klášter byl po 40 let prázdný, aniž by se jej zmocnili náboženští protivníci, protože nevlastnil žádné nadace, ze kterých by knězi mohli žít. Úplně opuštěný ale klášter nabyl nikdy, pokud předpokládáme, že odešli v roce 1555; klášter by byl prázdný až do roku 1603, tedy po 48 let. Této domněnce ale odporují: 1. Písemné žaloby Davida, regensburského biskupa, císaři Maxmiliánovi II., obě z roku 1572: „die Klosterleute, so noch in den 4 Klöstern zu Eger sind, sicher, ungehindert ihres Gottesdienstes bei Vermeidung ernster Strafe ausüben zu laßen“; 2. Přemístění křtitelnice od dominikánů k františkánům roku 1575; 3. Zápis Simona Strobela, oficiála v Regensburgu, ze 17. Ledna 1588, „že byli Canones Concili Tritendini contra clantestina Matrimonia vyhlášeny v bosáckém kostele nebo kde jinde ještě je naše víra;“ 4. Manuály Baiera, současného písaře, podávají zprávu, že „bratr Hans, velmi učený mnich byl roku 1582 pohřben v nejvyšším klášteře; 3. Srpna v roce 1583 zemřel Ludolph Hülber, kvardián v horním klášteře, nejvyšší představený ve františkánském i ženském klášteře;“ v roce 1591 byli v horním klášteře vysvěceni tři mniši, z nich byl ale kvardián propuštěn již 1592, druhý odešel a třetí, Thomas Schieferdecker přestoupil na Lutherovo učení. Tento klášter mohl tedy být opuštěný nejvýše 11 let, v letech 1592 až 1603, protože podle listin se během protestanství opět objevují jako kvardiáni roku 1603 Springer a po něm 1607 Anton Chelin, 1613 Crist. Beer 1616 Leonh. Bölkh, 1622 Phil. Stammer, 1626 Elisäus Sartorius. Generální velmistr františkánů, Franciscus de Sofa se z přízně Rudolfa II. Roku 1608 opět ujal chebského konventu, poté co byl roku 1607 včleněn do štrasburské francko-alsaské provincie, protože saská provincie po vyhnání řeholníků roku 1604 téměř úplně zanikla. Jinak živil tento klášter přes 40 a v roce 1608 dokonce 95 knězů. Po znovuzavedení katolictví v roce 1628 spravovali františkáni prebendu v kostele Sv. Jodoka a v kostele sv. Michala. Františkánský kvardián Sartorius Elisacus byl vedle jezuitů velmi pilný při obracení obyvatel Chebu. Ve zdejším kostele vznikl brzy noviciát, poté filozofický a brzy nato teologický kurs. Roku 1792 zde bylo 14 knězů a 4 laikové, v současnosti 1 kvardián, 5 řádových knězů a 3 laikové. Roku 1689 vysvětil Albrecht Ernst hrabě z Warttembergu, regensburský světící biskup, hlavní oltář bolestné Matky Boží, který nechala v roce 1676 zřídit paní ze Schöneichu. Oltář postavil Sebastian Kaiser, architekt, a oltářní stěnu pomaloval David Angermann (oba Chebští), dále tento biskup zároveň vysvětil oltáře sv. Anny a sv. Šebestiána; roku 1707 zmizela zchátralá část kláštera. Kostel a klášter zůstaly zachovány v nynější podobě a velikosti. Po roce 1733 byl kostel opraven, vyzdoben a dostal nové zpovědní lavice, úplně nové obrazy do křížové cesty, oltáře byly obnoveny a za kvardiána Conrada Kachlera byl roku 1828 zaveden kúr. Ten stál obyčejně za hlavním oltářem na protilehlé straně. V roce 1668 a pak znovu 1839 uhodil do věže blesk, aniž by ji ale zapálil. K francouzskému výpalnému 100.000 zl., které městu roku 1742 uložil maršál von Broglio, musel klášter přispět 500 zl. Ačkoli měly odjakživa chebské urozené rody své rodinné hrobky v městském farním kostele Sv. Mikuláše, některé pohřby se odehrávaly u františkánů; tak tam byl roku 1521 pohřben Johann Junckher z Oberkunreutu a do té samé hrobky později jeho snacha Barbara, rozená Crahmerová z Podhradu, a roku 1626 ještě Sidonia, rozená von Fels, manželka polního maršála a rytíře Zlatého rouna, Georga Ernsta hraběte Šlika, pramáti větve Šliků, rodu, který ještě dnes vzkvétá; svobodný pán Heinrich Pißnitz, poslední svého rodu, zde byl pohřben s mečem a helmou, a mnoho jiných. Všichni františkánští knězi měli hroby v křížových chodbách, kde se ještě nalézá mnoho náhrobků s nápisy. Františkánský klášter patřil až do roku 1781 k hornoněmecké (štrasburské) provincii, na příkaz císaře Josefa II. byl ale 23. dubna 1782 přičleněn do české provincie. Roku 1785 proběhlo jednání a františkánský klášter v Chebu měl být podle dvorského dekretu z 24. září 1785 zrušen, mniši rozděleni do jiných klášterů a budova použita pro armádu, stejný osud sdíleli karmelitáni v Chýši, serviti v Rabensteinu a kapucíni v Maria-Sorgu. Na prosbu chebského magistrátu, měšťanstva a přímluvu regensburského biskupa svolilo nakonec Jeho Veličenstvo (16. dubna 1787), že františkáni mohou nadále v Chebu zůstat. Klášterní kostel, i když je zvnějšku dokola zastavěn, je jedním z nejkrásnějších kostelů o stejně vysokých lodích, které se zachovaly z 13. století. V rozpětí 150 stop dlouhý, mají loď a kúr stejnou délku 75 stop, celou šíři 65 stop, kúr a středová loď 26 1/2 stopy, pravá boční loď 17, levá z prostorových důvodů jen 14 stop, lodě rozdělují vždy tři volně stojící křížovité sloupy. Masivní silná věž je z kamene. Ke kostelu přiléhá dobře zachovaná křížová chodba s lomenou klenbou s velmi pečlivým provedením. Kostel má džbánkovou klenbu. V kostele se nalézají různé zajímavosti: knihovna s několika inkunábulemi, obraz Bohorodičky, stará italská socha ze staré pisánské školy, kterou klášteru údajně daroval neznámý sicilský král, také několik cenných oltářních obrazů od starších slavných chebských mistrů. Františkánský klášter byl odjakživa také odjakživa dům s právem ochrany, to znamená, že pokud sem utekli zločinci, mohli být soudu vydány teprve po 14 dnech; psanci nebo ti, kdo byli vykázáni z města, zde ale nebyli přijati. Františkánský klášter dostával vedle naturálií z Kamenného domu podle dvorského dekretu z 30. září 1783, místo dřívějších příjmů peněz a obilí od kláštera Sv. Kláry ročně 522 zl. 30 k. W.W., a za 115 mší ve Sv. Jodoku 124 zl. W.W., dále zřídili různí dobrodinci pro františkánský klášter velké nadace, přesto, že mnoho nadací zmizelo při reformaci kláštera (1465) včetně té, kterou v roce 1423 zřídila Katharina Dreißmartin a předala klášteru svůj pytlový desátek 6 kárů žita a 6 kárů ovsa od dvou sedláků v Mýtince. Všechny tyto obilné a peněžní desátky skončily vykoupením pozemků a klášter za ně dostal obligace za vykoupené pozemky. V klášterním pivovaru se vyrábí pivo nezbytné pro klášterní potřebu. V současné době je pronajat a konvent je stejně zatížen jako jiní pivovarníci v Chebu. Mešní nadace františkánů mají kapitál 7778 zl. 85 k., z toho mají ročně příjem 322 zl. 6 k., kromě toho jsou jim přiděleny příjmy kostela Sv. Jodoka.
(Prökl 1877,602-608)