Katalog 1994
Hradní kaple
Dvoupatrová hradní kaple je nejvýznamnější a nejlépe zachovaná stavba císařské falce. Podobně jako o něco dříve postavená dvoupatrová hradní kaple v Norimberku, představuje i kaple chebská, zvláštní typ panského kostela, který je v podstatě možné nalézt jen v Německu. Tento stavební typ, již jako karolinská falc, se vývojově odvíjel od teokratické idee boží vlády, která se později zrcadlově odrazila v hierarchickém uspořádání prostorových vztahů feudálního hradního sídla. Architektonická forma tohoto typu se tak vlastně vyvinula z potřeby rozdělit společný prostor na oddělené prostory pro pobožnost čeledi, císařského dvora a císaře samotného, i když liturgicky stále tvořil jednotu.
Proto je chebská hradní kaple navenek uzavřenou kubickou stavbou, která své vnitřní uspořádání skrývá a její hierarchické členění lze tušit jen díky velkým okenním otvorům a použitým ušlechtilým materiálům. Uvnitř se nachází členitý prostor uspořádaný do dvou podlaží, s temným, těžkopádně působícím přízemím, poněkud pod úrovní terénu, s mohutnou klenbou a masivními žulovými sloupy, a se světlým a vysokým patrem, které zdobí sloupy z bílého mramoru a bohatá plastická výzdoba. Oba prostory jsou spojené otvorem v prostředním klenebním poli přízemí. Císařská oratoř, stranou vedle horního chóru, je zvýrazněna zvláště bohatě zdobeným mramorovým sloupem s křížovitě kanelovaným dříkem, vzpírajícím dvojitou arkádu. Tento čistě formální kontrast, který je v stavebním typu patrové kaple obvyklý, je v případě kaple chebské falce ještě vystupňován prostřednictvím slohově rozdílného pojetí prostoru i architektonických článků. Dole čistě románský prostor, s klenbou bez žeber, klenebních pasů a náběžních štítků, vydělující se z masy zdiva jakoby vyříznutím a těžce doléhající na stlačené krychlovité hlavice, nahoře proti tomu lehká, skeletovitá gotika, se zdí jakoby napnutou mezi kostrou tvořenou silnými příporami a klenebními žebry na štíhlých sloupech. Tato horní, čistě gotická část kaple, byla dlouho považována za dílo podstatně pozdnější stavební epochy, ale srovnávací slohové analýzy jasně prokázaly, že kaple musela vzniknout jako celek mezi roky 1185, kdy se započalo se stavbou falce a 1225, kdy se začal stavět slohově příbuzný farní kostel. Uvedený slohový kontrast se tu tedy vyjevuje jako umělecký prostředek, který je ovšem v tomto rozsahu představitelný jen jako dílo příslušníků nově příchozí stavební huti a nových vnějších vlivů. Vůle po prostorové šíři a výšce zde nově importovanými formálními prostředky stvořila halový prostor, který jakoby již předjímal halové prostory pozdní gotiky. V čtvercovém prostoru o třikrát třech klenebních polích jsou akcenty nasazeny tak, že určující nejsou vertikály, jak je to obvyklé v rané gotice, ale diagonály, takže pohled může volně klouzat po všech stěnách. Diagonálně nasazená žebra jsou silněji a diferencovaněji artikulována než klenební pasy, sloupy se k sobě vztahují po diagonále svou tématikou a zpracováním, čtvercový otvor v středním klenebním poli přízemí se nahoře mění v oktogon a mimo to vede příčný pohled dále, k nádherné císařské lóži. V této hře průhledů, napovězené již otevřením přízemí směrem nahoru, zaznívá ohlas manýristických přístupů, se kterými se tak často setkáváme právě v údobích t. zv. přechodných slohů. Že tomu tak skutečně je, a že kaple opravdu pochází z 13. století, tomu nasvědčují i některé stylové prohřešky jako poněkud rozdílné výšky soklů v protikladu k přísně drženému pásu patek, střídání kulatých a lomených oblouků v klenbě i provedení stěny s triumfálním obloukem jako nečleněné zdi v protikladu k připojeným příporám. Podobnou hovoří i sochařská výzdoba obou pater, která je v horním patře nádhernější, diferencovanější a bohatší na figurální motivy. Na přímou souvislost tohoto sochařského tvarosloví s Horním Porýním a Alsaskem, danou štaufskými stavebníky, poukázal Oskar Schürer. V protikladu k rafinovaně vynalézavému komponování prostoru, se ovšem sochařská práce jeví jako poněkud provinciální a příliš drastická ve výrazu, i když je velmi exaktně provedená. Skutečně závažné a opravdové myšlenky a ideje tu jsou nahrazeny úsměšky a jízlivostmi. Lze z toho usuzovat, že vedoucí umělec huti byl patrně lepší stavitel než sochař. Do Chebu cestoval asi přes Norimberk, kde se s myšlenkou hierarchického rozčlenění prostoru na příkladu tamní hradní kaple, prostorově ovšem limitované umístěním ve věži, seznámil a převzal ji. Je s podivem, že zvláštní forma kaple chbeské falce zůstala v Čechách bez odezvy. Zdá se, že typ panského kostela tu byl již pevně zakotven v tradici kostela tribunového a rotundy, takže z chebského příkladu, především v panských kostelích sevrozápadních Čech, byly přebírány jen různé detaily a jednotlivosti.
Postavena v rozmezí let 1185 až 1225 podle vzoru hradní kaple Norimberku, pravděpodobně hornorýnskou nebo alsaskou stavební hutí. V 15. století opatřena novou střechou s velkým sanktusníkem, v letech 1818 až 1856 restaurována.Kubická, uzavřená stavba bez římsy. Šedá břidlice s architektonickými články v žlutorůžové žule a bílém mramoru. Stavbu rámují profilované, z kamene tesané liseny s obloučkovým vlysem. Na velkým kamenných krakorcích původně spočívala dřevěná galerie, která spojovala palác s dnes zpola zazděným portálem vstupních dveří kaple v patře. Služebnictvo mělo svůj vchod v přízemí na jižní straně. Horní okna, s orámováním provedným z části v mramoru s jemnou profilací, jsou v protikladu k mnoha malým, nepravidelně rozmístěným oknům ve spodní části kaple, což rovněž poukazuje na hierarchické vlivy v celkové kompozici stavby. Dvoupatrová stavba s vysokým patrem a nízkým, z části pod úrovní terénu ležícím přízemím. Prostory kaplí v obou podlažích mají čtvercový půdorys s třikrát třemi klenebními, rovněž čtvercovými poli. Poněkud výše ležící, rovněž čtvercový chor, je doprovázen úzkými postranními prostorami, z kterých prostora v horním patře, jižní, byla funkčně charakterizována jako císařská oratoř. Hierarchická struktura obou podlaží se manifestuje románskými tvary v dolním prostoru a gotickým tvaroslovím v patře. Spodní podlaží, určené pro služebnictvo, vzbuzuje dojem krypty. Je to způsobeno čtyřmi masivními sloupy a těžkou, žebry neodlehčenou klenbou, která vystupuje ze zdí jakoby vyříznuta. Obě kaple jsou liturgicky i prostorově spojeny otvorem ve středním klenebním poli přízemí, který svůj čtvercový tvar v dolní části mění pomocí trompu v oktogonální tvar vyústění v patře horním. Horní kaple, podobně jako její vzor, kaple v Norimberku, je výškově zdůrazněna dlouhými sloupy s vysokými sokly a patkami a v klenbě střídá kulaté a hrotité oblouky. Horní kulaté okno jí dodává gotické světlosti a celý prostor vykazuje typické znaky raně gotického slohu. Chór je od prostoru kaple výškově oddělen pěti stupni a na jižní straně je propojen s císařskou oratoří dvojitou arkádou, nesenou zvláště bohatě vypracovaným sloupem. Zde stál trůn císařského páru. Podobně jako v Norimberku, je i zde trojí hierarchické členění prostoru na část pro služebnictvo, část pro císařský dvůr a konečně prostor pro samého císaře. Plastická výzdoba chebské hradní kaple dokazuje, že tak slohově různá podlaží jsou přece jen dílem jedné a téže stavební huti, neboť všude nalézáme v podstatě obdobné motivy.
Značné slohové rozdíly obou pater jsou vysvětlovány vlivem hierarchického principu. Tomu také odpovídá zúžení plastického tvarosloví dolního prostoru jen na motivy geometrické a rostlinné – motivy figurální se objevují jen v podobě nárožních masek. V prostoru horním jsou naopak figurální motivy užívány běžně v scénických souvislostech, a motivy rostlinné jsou provedeny plastičtěji. V prostoru horní kaple je také použit ušlechtilý, bílý mramor, který dovoluje podstatně preciznější a jemnější opracování, než hrubší a tvrdší žula v přízemí. Tvarosloví plastiky chebské hradní kaple má svůj vzor v Alsasku: široké, masité obličeje s vypoulenýma očima a širokými nosy, žebrovitá úprava vlasů, těla podaná v mělkém reliéfu, údy jakoby vymknuté. Působivost zobrazení je často až přehnaná, jako v případě velmi obhroublé alegorie neřesti, tlumočené mužskou postavou s odhaleným pohlavím na hlavici v jihozápadní části horní kaple. Jejím protipólem je hlavice diagonálně protilehlého sloupu se čtyřmi andělskými postavami s biskupskou holí, křížem, modlitební knihou a kadidelnicí jako symboly křesťanských ctností. Rytmicky řazené hlavy na triumfálním oblouku horní kaple pak jsou v přímém spojení se západním portálem farního kostela.
(Katalog 1994,15-18)